Cercar en aquest blog

dijous, 15 de setembre del 2011

Estraperlo


Cap als anys 30, dos empresaris anomenats Strauss i Perlowitz van inventar una mena de ruleta a la que li van posar com a nom Stra-perlo a partir de llurs noms. Ells pretenien fer creure que l’agilitat en el càlcul mental era el que feia guanyar als jugadors, però tot plegat no era res més que una ruleta elèctrica trucada que els aportava sucosos beneficis. De fet, ja venien de França perquè els en havien fet fora i a Espanya van fer tota una gimcana per Sitges, Madrid, San Sebastià i Mallorca d’on també van haver de marxar. Strauss, que havia estat pagant comissions per aconseguir instal·lar les seves màquines i que veia que totes aquelles inversions havien resultat inútils, va enviar un expedient al president de la República, Niceto Alcalá Zamora en què detallava els noms de les persones implicades i les comissions que havia hagut de pagar, cosa que ve provocar la desaparició del Partit Republicà Radical dirigit per Alexandre Lerroux.
Tot això va passar just abans de la Guerra Civil espanyola i quan a la postguerra va proliferar el mercat negre, vam adoptar el neologisme d’aquella fraudulenta màquina per designar el comerç de mercaderies racionades o intervingudes.
Hacia los años 30, dos empresarios llamados Strauss i Perlowitz inventaron una especie de ruleta rusa a la que llamaron Stra-perlo a partir de sus respectivos nombres. Pretendían hacer creer que para el éxito en el juego intervenís principalmente la agilidad en el cálculo mental cuando no era otra cosa que una ruleta eléctrica trucada que les reportaba pingües beneficios. De hecho, ya venían de Francia de donde habían sido expulsados y en España hicieron un recorrido por Sitges, Madrid, San Sebastián y Mallorca de donde iban siendo progresivamente censurados. Strauss, que había estado pagando comisiones para poder instalar sus máquinas y que veía que toda aquella inversión no resultaba nada fructífera, le envió al presidente de la República Niceto Alcalá Zamora, un expediente con todas las personas implicadas en su trama lo que llevó a la desaparición del Partido Republicano Radical dirigido por Alexandre Lerroux.
Todo esto sucedió  justo antes de la Guerra Civil española y cuando en la post-guerra proliferó el mercado negro, adoptamos el neologismo de aquella fraudulenta máquina para designar el comercio de mercancías racionadas o intervenidas.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada